Despre finalul Potopului de după Ragnarok, poemul scandinav Voluspa spunea:
„Se vede iar ieșind
Pentru a doua oară
Pământul din mare,
Gingaș înverzit;
Cascadele iar cad,
Vulturu-acolo zboară
Și năpustind spre ape
Ia peștele de solzi”.
Deși se observă folosirea timpului trecut, mulți s-au încăpățânat de-a lungul timpului să considere Ragnarokul scandinavilor un episod din viitor, aidoma Apocalipsei biblice. Însă, așa cum am văzut, marele război al zeilor și Potopul au avut loc într-un trecut îndepărtat și aproape uitat din istoria Pământului. Despre noua lume de după Diluviu, Elena-Maria Morogan scria în Mitologia nordică (bineînțeles, tot la timpul viitor): „Zeii vor clădi atunci un nou Asgard și se vor întâlni, după obicei, în străvechiul loc de desfătare, valea Ida, iar în iarba nouă, verde, vor regăsi vechile lor mingi și discuri de aur cu care obișnuiau să joace străvechile jocuri. Atunci pământul va rodi fără să aibă nevoie de sămânță, vremea va fi necontenit blândă și bolile și moartea nu vor mai exista, căci Răul va fi stârpit în lumea aceasta proaspătă și strălucitoare. Iar Balder (Baldr – n.a.) se va reîntoarce, și împreună cu el va fi Hoder (Hodr – n.a.), care acum va putea privi la minunățiile lumii, căci nu va mai fi orb. Vor mai fi acolo Vidar și Vale, precum și fiii lui Tor (Thorr – n.a.), Mode și Magne; vor trăi în dragoste și înțelegere și vor redescoperi vechile învățături iar toate forțele Răului vor fi uitate, ori socotite doar vechi legende. Și ce se va întâmpla cu oamenii? Ei, trebuie spus că atunci când Ragnarok a început, arborele lumii Yggdrasil s-a cutremurat, a fost greu lovit, dar nu s-a prăbușit. Doi oameni vor fi destul de înțelepți ca să se cațere în crengile copacului și să se ascundă sub coaja groasă, chiar în clipa în care Surt începuse să-și rotească sabia de foc împotriva universului. Acești oameni, un bărbat și o femeie, numiți Liftrase (Liftrasir – n.a.) și Lif, vor supraviețui. Din ei se va naște puzderia de oameni ce va năpădi noul Pământ. Iar sus, pe cer, fiica Soarelui, nu mai puțin frumoasă ca Soarele, va urma drumul pe care obișnuia să meargă mama ei odinioară”. Vedem așadar o epocă de pace, în care zeii supraviețuitori și-au construit un nou tărâm iar oamenii și animalele au început să se înmulțească. Lif și Liftrasir, singurii supraviețuitori umani, erau considerați strămoșii noii generații de oameni, asemenea lui Noah și a soției lui în mitologia iudeo-creștină.
Cartea Facerea din Vechiul Testament susține că, după sfârșitul Potopului, arca lui Noah (Noe în română), în care erau îmbarcate rudele acestuia și perechi din toate animalele Pământului, s-a oprit pe munții Ararat. După ce apa a mai scăzut, „a deschis Noah fereastra, pe care o făcuse la corabie, și a dat drumul corbului, ca să vadă de a scăzut apa pe pământ. Acesta, zburând, nu s-a mai întors până ce a secat apa de pe pământ. Apoi, după el a trimis porumbelul, ca să vadă de s-a scurs apa de pe pământ. Porumbelul însă, negăsind loc de odihnă pentru picioarele sale, s-a întors la el, în corabie; căci era încă apă pe toată fața pământului. Și a întins Noah mâna și l-a apucat și l-a băgat la sine, în corabie. Și așteptând încă alte șapte zile, a dat iarăși drumul porumbelului din corabie, și porumbelul s-a întors la el, spre seară, și iată avea în ciocul său o ramură verde de măslin. Atunci a cunoscut Noah că s-a scurs apa de pe fața pământului. Mai zăbovind încă alte șapte zile, iarăși a dat drumul porumbelului și el nu s-a mai întors. Iar în anul șase sute unu al vieții lui Noah, în ziua întâi a lunii întâi, secând apa de pe pământ, a ridicat Noah acoperișul corăbiei și a privit, și iată se zbârcise fața pământului. Iar în luna a doua, la douăzeci și șapte ale lunii acesteia, pământul era uscat” (8:6-14). Atunci i-a poruncit Yahweh lui Noah să iasă din corabie și să elibereze animalele. După ce a îndeplinit ordinele primite, Noah a jertfit câteva animale în cinstea zeului. „Iar Yahweh Elohim a mirosit mireasmă bună” și s-a hotărât să nu mai distrugă vreodată Pământul. „Am socotit să nu mai blestem pământul pentru faptele omului, pentru că cugetul inimii omului se pleacă la rău din tinerețile lui și nu voi mai pierde toate vietățile, cum am făcut. De acum, cât va trăi pământul, semănatul și seceratul, frigul și căldura, vara și iarna, ziua și noaptea nu vor mai înceta!” (8:21-22), și-a spus Yahweh.
Povestea Potopului din Epopeea lui Gilgameș este asemănătoare cu cea biblică. Corabia supraviețuitorilor (construită la sfatul lui Enki) a acostat pe vârful muntelui Nisir, iar Utnapiștim a dat drumul unei porumbițe și unei rândunici care, neavând unde să se așeze, s-au întors. În final a eliberat și un corb „care a văzut că apele se trăseseră, a mâncat, a zburat în târcoale, a croncănit și nu s-a mai întors”. Utnapiștim a coborât de pe corabie și a adus jertfe zeilor, la fel ca biblicul Noah. „Când zeii au simțit dulcea mireasmă, s-au adunat ca muștele la jertfelnic”. Enlil și-a dat seama că a greșit încercând să distrugă omenirea și a promis că nu va mai încerca așa ceva, iar Utnapiștim și soția sa au primit ca răsplată nemurirea. Iar în Epopeea lui Atra-Hasis, eroul din Șuruppak, numit aici Atra-Hasis („Cel foarte înțelept”), s-a salvat împreună cu familia sa tot într-o corabie construită la ordinul aceluiași zeu, Ea / Enki. După retragerea apelor el a adus ofrande zeilor care, simțind mirosul de carne, s-au năpustit ca vulturii asupra fripturii.
În mitologia greacă, Deukalion, fiul lui Prometheus, și soția sa, Pyrra, s-au salvat de Potopul lui Zeus ascunzându-se într-o ladă în care au depozitat „toate cele de trebuință”. Pe lângă ei au mai supraviețuit câțiva oameni care fugiseră pe cei mai înalți munți. Deukalion și Pyrra au plutit pe apă nouă zile și nouă nopți, acostând în cele din urmă pe muntele Parnas, unde au adus jertfe zeilor. Încântat de ofrande, Zeus l-a trimis pe Hermes la Deukalion să-l anunțe că poate cere orice dorește. Cum Deukalion și-a dorit noi oameni, Zeus l-a învățat să-i creeze din pietre aruncate peste umăr. Pietrele aruncate astfel de Deukalion au devenit bărbați, iar cele aruncate de Pyrra, femei.
Tot pe un munte, mai exact pe „Muntele de Miazănoapte”, s-a oprit și corabia lui Manu, supraviețuitorul Diluviului în literatura hindusă. După ce s-au retras apele, Manu a coborât de pe corabie. După un an a ieșit din ape o femeie care s-a declarat a fi „fiica lui Manu”. Cei doi s-au căsătorit și au avut mulți copii, devenind astfel strămoșii actualului neam omenesc.
Cartea sacră a mayașilor, Popol Vuh, susține că a supraviețuit Potopului doar un cuplu care a populat Pământul, „Tatăl cel Mare și Mama cea Mare” devenind astfel strămoșii tuturor generațiilor ulterioare. Într-o altă variantă mayașă, culeasă de John Eric Sidney Thompson și publicată în Maya History and Religion, „două făpturi omenești au scăpat cu viață fiindcă unul dintre zei le poruncise să scobească o bortă în trunchiul unui copac foarte mare și să se refugieze acolo, la căderea cerurilor. Cei doi au intrat și au fost mântuiți. Odraslele lor au repopulat lumea”. Cum această legendă seamănă cu cea a scandinavilor, unde supraviețuitorii s-au ascuns în trunchiul copacului Yggdrasil, care susținea Universul, este posibil ca mayașii s-o fi preluat de la vikingi, care le-au vizitat la un moment dat pământurile.
Mituri despre Potop sunt multe, în majoritatea supraviețuind o singură pereche, care a repopulat Pământul. Dacă acești supraviețuitori sunt aceiași în toate culturile lumii, de ce au fost aleși tocmai ei pentru a fi strămoșii omenirii? Au fost selectați întâmplător sau a existat un motiv concret?
Biblia și alte cărți iudeo-creștine îl numesc Noah pe cel care a supraviețuit inundației globale. Capitolul șase al Facerii ne spune că Noah era „om drept și neprihănit între oamenii timpului său”. Deși teologii susțin că acest pasaj se referă la puritatea sufletească, este posibil să fie vorba despre o altfel de puritate, mai exact genetică. Într-un fragment din Cartea lui Noah, păstrat în Cartea lui Hanok, descoperită la Qumran, Lemek s-a speriat când și-a văzut fiul nou-născut, care era diferit de toți ceilalți oameni: „era alb ca zăpada și roșu precum floarea de trandafir, iar părul de pe capul său și buclele sale lungi erau albe ca lâna, și ochii săi erau frumoși. Când acesta și-a deschis ochii, a dat lumină în toată casa precum Soarele, și toată casa strălucea cu putere. Și se ridică în brațele moașei, deschise gura și vorbi cu Domnul dreptății”. Lemek a fugit la tatăl său, Metușelah, și i-a spus: „Am zămislit un fiu neobișnuit, ce nu are asemănare cu omul, ci cu fiii lui Elah din cer; firea lui e diferită și nu seamănă cu a noastră, ochii săi sunt precum razele soarelui, cu un chip strălucitor. Și îmi pare că nu se trage de la mine ci de la îngeri”. La rândul său, Metușelah a fugit să-și întrebe tatăl, pe Hanok, despre această minune. Hanok și-a sfătuit fiul să-l liniștească pe Lemek, deoarece Noah era într-adevăr copilul său. Așa-numitul Pergament Lemek, descoperit tot la Qumran, povestește că Lemek fusese departe de casă mai mult de nouă luni iar când s-a întors, soția sa tocmai îl născuse pe Noah, care arăta foarte diferit de părinții săi. În mod firesc au urmat reproșuri, soția sa dezvinovățindu-se de fiecare dată: „Doamne al meu (…) îți jur (…) că sămânța aceasta a fost a ta, această concepție de la tine și sădirea fructului de către tine, nicidecum de la vreun străin, de la vreun Veghetor ori de la vreun fiu al cerului”. Era într-adevăr Noah fiul lui Lemek, așa cum susținea atât Hanok, cât și soția lui Lemek, și nu un copil al Veghetorilor ori al Celeștilor?
Într-un popor de oameni cu pielea ceva mai închisă la culoare, Noah s-a născut cu pielea albă. Părul său lung și alb, lucru complet neobișnuit la un nou-născut, denotă un aspect fizic identic cu cel al zeilor din vechime, dar și al extratereștrilor întâlniți de foarte mulți dintre cei răpiți de O.Z.N.-uri. Lemek chiar sugera acest lucru: fiul său nu semăna cu oamenii, ci „cu fiii lui Elah din cer”. Băiatul s-a ridicat în brațele moașei și a început să comunice cu „Domnul dreptății” imediat ce s-a născut, iar ochii săi străluceau „precum razele soarelui”, dând „lumină în toată casa precum Soarele”. Aceste atribute nu îl fac un simplu om, ci un semizeu, unul dintre copiii zeilor cu oamenii. Acest lucru îl credea și Lemek: „îmi pare că nu se trage de la mine ci de la îngeri”. În plus, copilul s-a născut după ce Lemek lipsise de acasă mai mult de nouă luni. Cum un astfel de om nu se naște în mod natural și din întâmplare, singura variantă logică este că Noah era un copil conceput în laboratorul lui Enki, un hibrid umano-divin cu un număr mai mare de gene ale zeilor decât restul oamenilor, pur din punct de vedere genetic („neprihănit între oamenii timpului său”). Acesta este motivul pentru care Enki l-a salvat tocmai pe el, și nu pe oricare altul: dorea ca oamenii să existe în continuare, provenind dintr-un strămoș pur din punct de vedere genetic. Deși evreii și creștinii încearcă să ascundă acest lucru, susținând ideea purității sufletești a lui Noah, grecii antici erau mult mai sinceri cu privire la acest subiect. Pentru ei, Deukalion, supraviețuitorul Potopului, era un semizeu, fiul titanului Prometheus și al unei pământence. Cum Prometheus era unul dintre numele atribuite de greci sumerianului Enki, ajungem la același genetician divin și la scopul salvării creației sale. Eroul mesopotamian al Diluviului, numit Atra-Hasis, Ziusudra sau Utnapiștim, era regele cetății Șuruppak și Marele Preot al lui Enki. Miturile mesopotamiene ne spun că, înainte de Potop, pe Pământ au domnit zeii și semizeii. Prin urmare, cel numit Atra-Hasis, Ziusudra sau Utnapiștim nu putea fi decât un semizeu. În Epopeea lui Gilgameș a primit nemurirea, un dar despre care nu știm să fi fost oferit vreodată oamenilor, ci doar semizeilor (precum Herakles și Akhilleus la greci ori Adapa la sumerieni). Iar un semizeu fidel lui Enki, care mai ocupa și funcția de Mare Preot, nu putea fi decât unul dintre fiii săi, adică una dintre creațiile lui genetice.
Dacă Noah și soția sa sunt cu adevărat strămoșii omenirii, acest lucru pare a fi confirmat și de știință. Una dintre marile enigme ale științei este apariția omului modern; se bănuiește când a apărut Homo sapiens, însă cercetătorii nu au nici cea mai mică idee când a apărut subspecia Homo sapiens sapiens. Au fost lansate câteva ipoteze, însă niciuna bazându-se pe dovezi sau, măcar, pe argumente logice. Deși cele mai vechi rămășițe ale omului de Cro-Magnon (omul modern timpuriu) au în jur de 35.000 de ani vechime. Atât data apariției sale cât și indiciile din mituri ne duc la concluzia că „nașterea” omului modern are legătură cu Potopul. Indiferent dacă îl numim Noah, Deukalion, Utnapiștim, Ziusudra sau Atra-Hasis, pare din ce în ce mai sigur că acest supraviețuitor al Diluviului a fost un semizeu creat de Enki. Genele lui, amestecate cu cele ale soției sale, transmise urmașilor lor, au dat naștere omului de Cro-Magnon. Care, după câteva „retușuri” ale aceluiași genetician divin de-a lungul timpului, s-a transformat în omul modern de astăzi, Homo sapiens sapiens.
Rămâne totuși o nedumerire: cine era Noah cu adevărat? Pentru a afla asta, trebuie remarcate asemănările dintre el și Hanok:
Hanok | Noah |
În miturile mesopotamiene era considerat rege, Mare Preot și semizeu. | În miturile mesopotamiene era considerat rege, Mare Preot și semizeu. |
Mitul lui Adapa susține că a fost „făurit spre a fi un model pentru oameni”. | A servit ca model pentru oameni, din el născându-se subspecia Homo sapiens sapiens. |
În Cartea lui Hanok este considerat „un om drept, ai cărui ochi au fost deschiși de către Elah”, iar în Mitul lui Adapa este un om înțelept, destoinic și neprihănit. | Biblia ni-l prezintă ca fiind „om drept și neprihănit între oamenii timpului său”. |
Ku al chinezilor, Șelomo al evreilor, Manu al indienilor și Adapa al sumerienilor erau foarte înțelepți. Hermes Trismegistos, Nabu și Djehuty erau considerați zei ai înțelepciunii. | Atra-Hasis înseamnă „Cel foarte înțelept”. |
Hermes a primit nemurirea după ce a supt de la sânul zeiței Hera. Lui Adapa i s-a oferit nemurirea. Hanok a devenit nemuritor după ce a fost transformat în îngerul Metatron. | Lui Utnapiștim i-a fost oferită nemurirea. Numele lui chiar înseamnă „Cel care a găsit viața”. |
Hanok a fost luat la cer pentru a sta la dreapta lui Yahweh. Hermes a fost mutat pe muntele zeilor, Olimpos. | Utnapiștim a fost mutat în grădina zeilor după ce a primit nemurirea. |
Enmenduranna era conducătorul orașului Sippar, principalul centru de cult al lui Utu / Marduk. | După Birossos, Kronos i-a ordonat lui Ziusudra să adune în Sippar toate scrierile pe care le putea găsi, până la sosirea Potopului. |
În Cartea lui Hanok, Elah l-a anunțat de sosirea Potopului printr-un vis. În Hitat a aflat tot dintr-un vis sau, în altă variantă, citind în stele. | În Biblie, Yahweh este cel care l-a anunțat de sosirea Potopului, arhanghelul Uri’el în Cartea lui Hanok, Enki în textele mesopotamiene, Poseidon la greci sau Vișnu la indieni. |
În Cartea secretelor lui Hanok, după ce patriarhul a fost ridicat la cer, fiii săi au organizat un mare ospăț, care a ținut trei zile, la care au venit „tot poporul și bătrâni și toți laolaltă”. | În Epopeea lui Atra-Hasis, eroul a organizat un mare ospăț înainte de Potop, la care și-a invitat întregul popor. |
În Papirusul Torino, zeul Haru ocupă a șaptea și a zecea poziție în lista zeilor conducători ai Egiptului. În lista regilor sumerieni precum și în cea a patriarhilor biblici, Hanok este al șaptelea iar Noah al zecelea. | |
În Cartea lui Hanok a fost inclus un fragment din Cartea lui Noah. | |
Prin anagramare, variantele Enoh (în română), Enokh (în sumeriană) sau Hanok (în ebraică) pot deveni Noeh, Noekh sau Noak, nume foarte asemănătoare cu ebraicul Noah. | |
A construit piramidele de la Giza pentru a salva scrierile învățaților, științele secrete și, în general, tot ce trebuia salvat de la dispariție din calea Potopului. | A construit o corabie pentru a salva de Potop oamenii și animalele. Deukalion a depozitat „toate cele de trebuință” în lada cu care s-a salvat. A ascuns toate scrierile pe care le putea găsi, pentru a le salva de la dispariție. |
Observând toate aceste asemănări, care nu pot fi considerate simple coincidențe, putem concluziona că Hanok și Noah sunt una și aceeași persoană, cel numit Nabu de babilonieni. Cartea secretelor lui Hanok susține că, după ce a fost ridicat la cer, el s-a mai întors pe Pământ. Acea întoarcere putem presupune că a reprezentat „mângâierea” adusă omenirii aflate în vremuri de restriște, la începutul erei glaciare (conform Vechiului Testament, Noah înseamnă „mângâiere”). Întoarcerea lui implică două posibilități. Prima ar fi că a fost dus de Marduk în lumea subterană a Veghetorilor, din care s-a întors peste câteva milenii, în timpul celui de-al doilea război al zeilor, apropierea sa de gaura neagră care servește ca portal către Tartaros explicându-i durata de viață enormă. A doua variantă ar fi ca el să se fi renăscut pe Pământ, așa cum susține Cartea lui Hanok, adică să fi trecut printr-o moarte a corpului său material și să se fi reîncarnat mai apoi într-un nou trup, creat pe cale genetică de Enki; fiind o nouă persoană datorită reîncarnării, se poate explica de ce inițial a fost numit de evrei Hanok și mai apoi Noah. Reîncarnarea era încă de la începutul timpului o obișnuință a divinităților, care se întorceau în închisoarea lor chiar și după moartea corpurilor lor materiale. Erau totuși preferate corpuri apropiate de cele ale zeilor din punct de vedere genetic, pentru a le putea susține puternicele spirite fără a se deteriora. Indiferent de modalitatea prin care s-a întors Nabu printre muritori în timpul celui de-al doilea război divin, apare o nouă întrebare: era arca lui Noah într-adevăr o corabie?
În culegerea Hitat, zeul Hermes Trismegistos a ordonat ridicarea piramidelor în care a ascuns comori, scrieri ale învățaților și tot ce trebuia salvat de la dispariție. În alt capitol, la ordinul lui Saurid, „în piramide și în acoperișurile lor, în pereți și coloane, au fost înglobate toate științele secrete ale egiptenilor, constelațiile au fost desenate pe ele (…) în plus și știința talismanelor, aritmetica și geometria (…), clare pentru cei care le cunoșteau scrierea”. Am văzut că cele mai mari piramide de la Giza au fost construite ca „porți ale cerului”, însă nu am descoperit rolul celei de-a treia. Fără îndoială că este vorba tot despre o „poartă”, însă nu știm pentru cine sau către ce destinație. Dacă primele două erau rezervate zeilor, este posibil ca a treia să fi avut rolul de a salva acelor cunoștințe despre care vorbeau anticii, „științele secrete ale egiptenilor”, scrierile secrete ale învățaților și, în general, tot ce trebuia salvat de la dispariție. Cum Nabu a fost însărcinat cu salvarea acestor lucruri, putem presupune că el a folosit a treia „poartă a cerului” pentru a se ridica la cer, așa cum afirmă scrierile ebraice. Însă, după cum susține povestea lui Noah, nu doar învățăturile zeilor trebuiau salvate, ci și oamenii și animalele. Dacă Nabu este Noah, înseamnă că oamenii și animalele nu au fost îngrămădite într-o corabie, ci transportate într-o altă lume prin a treia „poartă a cerului” de la Giza. Prin urmare, Arca lui Noah este piramida atribuită incorect faraonului Menkaure.
Ipoteza transportării animalelor într-o altă lume poate fi considerată fantastică, nu însă și dacă privim spre „extratereștrii” de astăzi. În cartea Secret Vows („Jurăminte secrete”), Denise și Bert Twiggs povesteau că, în timpul unei răpiri din 1976, au văzut pe o „navă-mamă” o adevărată arcă a lui Noah: lei, urși, elefanți, lupi, păsări, dar și specii de origine necunoscută. Iar Carl Higdon din Wyoming susține că pe 25 octombrie 1974 a fost dus într-un oraș extraterestru; pe nava cu care era transportat se aflau cinci elani, închiși într-un compartiment. Însoțitorul său i-a spus că are nevoie de animale „pentru reproducere”. Salvarea faunei unei planete nu este inutilă, deoarece reprezintă salvarea muncii Sophiei, în care a investit timp și efort considerabile. Fiecare animal era un spirit rupt din Enlil; dacă toate ființele Pământului ar fi fost ucise, spiritele nu ar fi avut unde să se reîncarneze iar pedeapsa Sophiei nu s-ar mai fi putut aplica. Prin urmare, mutarea de către Veghetori a animalelor într-o altă lume, pentru ca planul Sophiei să poată continua, poate fi o variantă plauzibilă.
În timpul Potopului, cele trei piramide de la Giza au fost scufundate sub ape. Dacă cea mai mică dintre ele este Arca lui Noah, trebuie remarcat faptul că „tebah”, cuvântul biblic pentru „arcă”, provine din rădăcina cuvântului „scufundat”. Ebraicul „tebah” se pronunță aproape la fel ca Thebai, numele atribuit de greci orașului egiptean Waset. Textele akkadiene susțin că Enki a cerut ca Arca să fie „cu acoperiș sus și jos”, închisă ermetic cu „smoală întărită”. Nu urma să aibă deschizături, „astfel ca Soarele să nu se uite înăuntru”. Același lucru i-a cerut și zeul biblic lui Noah: „smolește-o cu smoală pe dinăuntru și pe din afară”. Prin urmare, Arca lui Noah nu poate fi o corabie ce a plutit pe ape, ci un obiect scufundat, închis ermetic. Scripturile avestice Vendidad ale perșilor chiar îl consideră un țarc subteran, care ar putea fi orașul Derinkuyu din centrul Turciei de astăzi. Sau poate că perșii au preluat elemente din mitul mesopotamian al Potopului, pe care le-au adăugat la povestea construirii orașului lor subteran.
Acum două secole, Isaac Newton a descoperit că un enigmatic Cot Sacru de circa 25,2 inci (64 de centimetri) a fost folosit nu numai la construcția Marii Piramide, ci și la fabricarea Arcăi lui Noah și la înălțarea templului din Ierusalim. Dacă templul lui Șelomo (Solomon) reprezintă Marea Piramidă, iar Arca lui Noah o altă piramidă de la Giza, este absolut firesc să fi fost toate construite cu ajutorul aceleiași unități de măsură. Folclorul ebraic susține că, pe lângă cei 150.000 de oameni, la construirea templului lui Yahweh au participat și demoni. În Epopeea lui Gilgameș, întregul oraș a ajutat la ridicarea corăbiei lui Utnapiștim. Iar dacă Biblia afirmă că Noah și-a clădit singur Arca, din Cartea lui Hanok aflăm că îngerii sunt adevărații constructori: „și acum îngerii meșteșugesc o lucrare din lemn, și când ei vor încheia lucrarea lor îmi voi pune mâna peste ea și o voi păzi, și din ea va ieși sămânța vieții, și se va produce o schimbare ca Pământul să nu rămână nelocuit”. Considerați îngeri sau demoni, constructorii templului lui Șelomo / Arcăi lui Noah / piramidelor de la Giza, alături de oameni, sunt Veghetorii lui Enki. Totuși, se pare că oamenii sunt cei care au construit piramidele, Veghetorii contribuind doar cu informații (mod de obținere a materialelor de construcție, planuri, etc.). Să nu uităm că dumnezeul biblic i-a oferit lui Noah dimensiunile și modul de construcție, la fel ca Enki lui Atra-Hasis, care i-a desenat și planul corăbiei pe pământ, iar lui Hanok i-au fost arătate planurile tridimensionale ale piramidelor.
Cum au fost construite piramidele de la Giza? Nici până în ziua de astăzi nu s-a ajuns la un răspuns satisfăcător, deși ipoteze sunt destule, unele chiar aberante. Examinând probe petrografice diferite din Marea Piramidă, cercetătorii au observat că pietrele provin din diferite locuri ale Egiptului și conțin prea multe bule de aer și de apă, găsindu-se într-una chiar și un fir de păr. Au ajuns la concluzia că blocurile de piatră ale piramidei au fost create artificial. Detaliile fabricării pietrei artificiale se află pe așa-numita Stelă a foametei, descoperită în 1889 de egiptologul Charles Edwin Wilbour pe insula Sehel de pe Nil, la nord de Swenett (Aswan). Din 2600 de hieroglife, 650 descriu confecționarea de pietre artificiale. Aceste cunoștințe le-au fost transmise în vis faraonului Nisut-Bity-Nebty-Netjerikhetnebu Nub-Hor (Djoser) și arhitectului său, Imhotep, de către zeul Khnum (Enki). Zeul le-a dictat o listă cu 29 de minerale și diverse substanțe chimice naturale, arătându-le și lianții existenți în natură, cu care trebuiau lipite între ele pietrele sintetice. Amestecând carbonat de sodiu și argilă (silicat de aluminiu) după indicațiile zeului, Imhotep a obținut o substanță pe care a combinat-o cu alți silicați și cu mâl din Nil, care conține aluminiu. Adăugându-se minerale cu arsen și nisip s-a obținut un ciment care se usca repede, cu aceleași legături moleculare ca piatra naturală. Profesorul Joseph Davidovits, care a descoperit în probele petrografice de la Marea Piramidă urme de păr și chiar un fir întreg, a reușit să reproducă diverse sortimente de ciment și beton după rețete egiptene vechi. Acest beton este mult mai rezistent la factorii mediului și mai tare decât betonul pe care îl cunoaștem astăzi, deoarece se usucă mai repede și mai omogen ca rezultat al reacțiilor chimice.
În miturile mesopotamiene, Arca avea formă de cub, lungimea fiind egală cu lățimea și cu înălțimea. La fel ca latura „corăbiei”, baza piramidelor este tot pătrată. Chivotul legământului din povestea biblică a lui Moșeh (Moise) mai este numit Arca alianței, ceea ce indică o structură similară Arcăi lui Noah. Cuvântul „arcă” provine din latinescul „arca”, ce înseamnă „ladă”. Într-adevăr, multe legende diluviene nu vorbesc despre o corabie, ci despre o ladă. Ar putea Arca lui Noah să fie doar o cutie?
Putem presupune că Noah / Nabu și familia lui s-au salvat printr-o „poartă a cerului”. Dar au adunat ei într-adevăr toate animalele de pe Pământ? Aceasta pare a fi o misiune imposibilă, dacă ținem cont că există milioane de specii în întreaga lume. Chiar dacă ar fi reușit să găsească absolut toate speciile, cum s-ar fi descurcat ei cu animalele periculoase? Au avut substanțe paralizante ori alt fel de produse imobilizante? Sau mijloace de transport al animalelor până la „poarta” din Egipt? Oricât de mult ne-am dori să găsim o soluție pentru rezolvarea misiunii lui Noah, cert este că nu putem găsi nici măcar una acceptabilă în parametrii logicii. Noah / Nabu nu putea aduna câte o pereche din fiecare specie de animale însă putea face un lucru mult mai simplu: să salveze A.D.N.-ul animalelor. Sunt mici șanse să fi recoltat chiar el mostrele de A.D.N., pentru că s-ar fi lovit de aceeași misiune imposibilă în fața milioanelor de specii. În schimb, putea salva A.D.N.-ul pe care Enki îl avea deja încă de când Sophia a creat fauna Pământului. Nu a salvat doar atât, ci și „toate științele secrete”, cunoștințele pe care le oferiseră Veghetorii omenirii. Aflat în plin război, Enki nu putea risca să fie capturat sau ucis și astfel să se piardă toată munca sa. Ținând cont că era considerat neutru (în procesul dintre Sutah / Enlil și Haru / Marduk a fost chemat pentru a stabili paternitatea fiecăruia), prin urmare nesupravegheat de tabăra Celeștilor, Nabu putea salva toate „ME”-urile cu date și mostrele de A.D.N. Așadar, Arca sa nu era decât lada în care a adunat toate acestea, pe care a transportat-o cu ușurință printr-o „poartă a cerului”. Ori poate este vorba despre sarcofagul de granit din Marea Piramidă, ceea ce ar însemna că Nabu trebuia doar să lase mostrele acolo, apoi să fugă cu familia sa prin „poarta” din a treia piramidă.
În multe culturi, corabia supraviețuitorilor Potopului s-a oprit pe un munte înalt. Însă, după cum se pare, nu era vorba despre un munte obișnuit. Pentru indienii canarieni din Ecuador, muntele se înălța pe măsură ce apele creșteau, iar indienii araucnaian din perioada precolumbiană din Chile credeau că muntele salvator, numit Thegtheg („Tunătorul” sau „Scânteietorul”), avea trei piscuri și capacitatea de a pluti pe apă. Trebuie remarcat faptul că la Giza se găsesc tot trei „munți” artificiali. De altfel mandeenii, ultimii gnostici supraviețuitori, cred că Arca lui Noah s-a oprit în Egipt. În varianta biblică, „s-a oprit corabia pe Munții Ararat”. Să fie vorba despre cei doi munți din Armenia, care poartă acest nume? Și cum ar fi putut o corabie să oprească pe mai mulți munți în același timp?
În Antichitate nimeni nu cunoștea numele Ararat, nici măcar locuitorii respectivului ținut. Înainte de a primi denumirea Armenia, regiunea se numea Urartu. Istoricul armean medieval Movses din Khoren scria în Istoria Armeniei despre câmpia Ayrarat, care și-a primit numele de la legendarul rege Ara cel Frumos. De aici provine Ararat, denumirea celui mai înalt vârf din zonă, deși localnicii preferă să îl numească Muntele Masis. Este posibil ca Ayrarat și Ararat să provină de la Airyana Vaejo, numele dat de perși țării arienilor, acolo unde zeul suprem Ahura Mazda i-a cerut păstorului „Yima cel frumos” să construiască un țarc subteran în care să ascundă oameni, animale și plante de „un îngheț pustiitor și necruțător” (era glaciară). Nu încape îndoială că evreii au auzit și această legendă de la perși, salvatorii lor din robia babiloniană, pe care probabil au combinat-o cu mitul Potopului aflat de la babilonieni. Să nu uităm că, oricât de mult și-ar dori o dovadă solidă cei care consideră Biblia a fi „cuvântul lui Dumnezeu”, pe muntele Ararat din Armenia nu s-a descoperit nici măcar o bărcuță sau o plută, darămite o corabie. Și nici n-o să se găsească dintr-un motiv foarte simplu: numele biblic al „munților” de pe care au coborât după Potop Noah, familia sa și animalele nu este Ararat, ci Aarat, care înseamnă „Tărâm sfânt” sau „înalt”. Acești „munți” înalți, care reprezintă un tărâm sfânt, nu pot fi decât piramidele de la Giza, „porțile” zeilor, transformate de evrei în sfântul templu al lui Yahweh și palatele lui Șelomo. Egiptenii foloseau pentru piramidă termenul „PR.NTR” sau „Per-Neter”, care înseamnă „Casa zeilor”. În India, o parte importantă a festivalurilor religioase hinduse este ritualul Aaratt sau „baia sfântă”; în limba hindusă, cuvântul „aarat” se referă la scufundarea purificatoare a zeităților în mare, ceea ce ne duce la aceleași piramide ale zeilor, scufundate în timpul Potopului.
Cuvântul „piramidă” provine din termenii grecești „pyramis” și „pyramidos”. Dacă pentru lingviști „pyramis” rămâne un cuvânt cu un înțeles obscur și o proveniență necunoscută, „pyramidos” a fost tradus ca „foc în mijloc”. Însă misterul se dezleagă analizând mitul grecesc al Diluviului. Supraviețuitorii Potopului, care s-au ascuns într-o ladă în care au depozitat „toate cele de trebuință”, au fost semizeul Deukalion, fiul lui Prometheus, și Pyrra, soția sa. Cuvântul „pyramis”, care s-a transformat în „pyramidos” (sau „piramidă” în română) nu poate proveni decât din numele soției lui Deukalion, care la rândul său provine din „pyr”, cuvântul grecesc pentru „foc”. Poeții romani Quintus Horatius Flaccus și Publius Ovidius Naso au descris-o pe Pyrra ca având păr roșu, prin urmare a fost numită după culoarea podoabei sale capilare. De la „pyr” grecii au ajuns la „purros”, cuvânt care înseamnă „culoarea focului” sau, mai simplu, „roșu”. În limba latină, cuvântul care desemnează culoarea focului era „pyrrhus”. Devine astfel din ce în ce mai evidentă legătura dintre supraviețuitorii Potopului și piramide. „Pyramidos” se traduce corect nu „foc în mijloc”, ci „Pyrra în mijloc”, sugerând că „lada” în care s-a ascuns ea și soțul ei era o piramidă.
Totuși, miturile grecești par să ascundă mai multe. Mama Pyrrei a fost Pandora, prima femeie, cea pe care zeii au trimis-o tot cu o cutie, pentru a-i pedepsi pe muritori. Când titanul Epimetheus, fratele lui Prometheus, a deschis cutia Pandorei, din ea au ieșit bolile, suferința, moartea și durerea, în general tot ce este rău. Epimetheus a închis capacul, reușind să păstreze în cutie doar speranța. Astfel, grecii și-au explicat prezența răului în lume, evidențiind faptul că omenirii i-a rămas totuși speranța. Pandora, femeia care a fost creată în casa zeilor, prezintă numeroase asemănări cu zeița Pământului. Un exemplu ar putea fi numele „Anesidora”, atribuit ei pe câteva vase de acum două milenii și jumătate, nume care în mod obișnuit era unul dintre epitetele zeițelor Pământului Gaia și Demeter. De asemenea, există similarități între Pandora și biblica Hawwah (Eva), fiecare dintre ele fiind considerată prima femeie, faptele lor aducând suferința și moartea în lume după ce au scos omenirea dintr-o epocă de aur. Iar Hawwah, Gaia și Demeter sunt nume diferite ale sumerienei Ninhursag, mama zeilor și a oamenilor, personificarea Pământului. Cutia Pandorei este aceeași în care s-au salvat Pyrra și Deukalion, adică o piramidă; să ne amintim că Aset (Isis) era numită „stăpâna piramidei” iar Ninhursag înseamnă „Doamna muntelui înalt”. Speranța rămasă în Cutia Pandorei, în timp ce răul scăpase în lume, îi reprezintă pe supraviețuitorii Potopului („răul” de pe Pământ) – ultima speranță a omenirii. Piramida poate reprezenta și „poarta cerului” prin care se întorceau pe planeta noastră Veghetorii, cei care au adus răul pe Pământ prin faptele lor. Totuși, în Teogonia, Hesiodos a folosit pentru Cutia Pandorei cuvântul „pythos”, care semnifică ori un vas mare pentru stocarea vinului, uleiului sau grânelor, de obicei îngropat în pământ, ori un recipient funerar sau un sarcofag. Când au ajuns în Egipt, grecii au aflat că piramidele sunt morminte ale faraonilor. Prin urmare, Hesiodos se referea la piramida Pandorei și nu la o cutie. În secolul al XVI-lea, teologul Desiderius Erasmus din Rotterdam a tradus cuvântul „pythos” al lui Hesiodos prin latinescul „pyxis”, care înseamnă „cutie”, astfel luând naștere celebra „Cutie a Pandorei”, pierzându-se sensul ei original.
O „cutie” specială aflată în Egipt găsim și într-un mit prezentat de New Larousse Encyclopaedia of Mythology, care susține că zeul suprem Ra a introdus într-o „cutie de aur” câteva obiecte: „varga” (bastonul) lui, o șuviță de păr și „uraeus”-ul (o cobră cu pielea de la ceafă extinsă, confecționată din aur, care era purtată pe acoperământul regal al capului). După ce Ra s-a înălțat la cer, această cutie, care constituia un talisman periculos, a rămas închisă într-o fortăreață de pe „hotarul răsăritean” al Egiptului. Când Geb, zeul Pământului, a venit la putere, a cerut să-i fie adusă cutia. În momentul în care a fost deschisă, din ea a țâșnit o flacără, descrisă ca „respirația șarpelui divin”, care l-a ars pe zeu și i-a ucis toți curtenii. Acest mit ne duce cu gândul la interpretarea „foc în mijloc”, dată cuvântului grecesc „Pyramidos”. Biblia descrie o „cutie” asemănătoare – Chivotul Legământului, în care au fost introduse tabletele cu cele zece porunci, o cupă de aur cu mană și toiagul lui Aaron, fratele lui Moșeh. Vechiul Testament susține că și această „cutie” a făcut victime, în Cartea a doua a Regilor Uzzah fiind ucis după ce a atins-o (6:6-8), iar în Cartea întâia a Regilor se spune că „a lovit Yahweh pe locuitorii din Bethșemeș, pentru că ei s-au uitat la chivotul lui Yahweh, și a ucis din popor cincizeci de mii șaptezeci de oameni” (6:19), întocmai ca în mitul egiptean. Dacă ținem cont că acest Chivot al Legământului a fost construit în deșertul Sinai, după fuga evreilor din Egipt, apoi a fost instalat în templul lui Yahweh / Marea Piramidă, fără îndoială este vorba despre aceeași „cutie de aur” a lui Ra sau Cutia Pandorei. Remarcăm și prezența în interiorul său a toiagului lui Aaron, nume foarte asemănător cu tărâmul sfânt și înalt Aarat, pe care s-au oprit supraviețuitorii Potopului.
În 2016, cercetătorii care studiază manuscrisele de la Marea Moartă au descoperit că, în scrierile esenienilor, Arca lui Noah avea formă piramidală. Pictura lui Paolo Uccello din 1446, intitulată Diluviul, aflată în Chiostro Verde („Mănăstirea Verde”) din Santa Maria Novella (în Italia), înfățișează părțile inferioare a două arce enorme, cu pereții înclinați, care pot fi considerate cu ușurință două piramide uriașe. Într-o altă pictură, numită Sacrificiul lui Noe, Uccello a reprezentat în mod evident o piramidă, care nu lasă loc de interpretări. Prin urmare, pentru pictorul italian, Arca lui Noah era o piramidă uriașă, asemănătoare celor de la Giza. Iar Uccello nu a fost singurul artist renascentist cu o asemenea viziune. În fresca Povestea lui Noe din 1452, Lorenzo Ghiberti a inclus trei scene ale Potopului; în cea numită Beția lui Noe se poate observa Arca având forma unei piramide, din ea coborând animalele salvate. Niciunul dintre acești doi artiști nu a călătorit în Egipt pentru a vedea piramidele de la Giza și, teoretic, piramida lui Gaius Sestius din Roma le-ar fi putut servi ca model. Însă aceasta are dimensiuni modeste și a fost folosită ca mormânt al magistratului Sestius, prin urmare rămâne un mister conexiunea dintre Arca lui Noah și piramide, în viziunea celor doi. Însă se știe că, în perioada renascentistă, cercetători precum Poggio Bracciolini au descoperit o serie de manuscrise vechi, ascunse în mănăstiri. Este posibil ca printre acestea să fi existat o descriere reală a Arcăi, diferită de cea veterotestamentară.
Facerea biblică spune că, după retragerea apelor Potopului, „a ieșit Noah din corabie; și împreună cu el au ieșit fiii lui, femeia lui și femeile fiilor lui” (8:18). Pe muntele Aarat „a făcut Noah un jertfelnic Domnului; și a luat din animalele cele curate și din toate păsările cele curate și le-a adus ardere de tot pe jertfelnic” (8:20). Dumnezeul biblic „a mirosit mireasmă bună” și s-a hotărât să nu mai distrugă Pământul și vietățile. Apoi i-a binecuvântat pe oameni și le-a dat planeta în stăpânire: „Nașteți și vă înmulțiți și umpleți pământul și-l stăpâniți!” (9:1). Epopeea lui Gilgameș prezintă evenimentul în mod identic, oferind însă amănunte suplimentare. Și aici Utnapiștim / Noah a adus jertfe pe vârful muntelui, iar „când zeii au mirosit dulcea lor mireasmă, s-au adunat ca muștele deasupra jertfii”. Iștar / Ninhursag, care regreta că a susținut distrugerea oamenilor, a propus ca „toți zeii să se adune în jurul jertfei în afară de Enlil. El să nu se apropie de această jertfă fiindcă, fără să chibzuiască destul de bine, a dezlănțuit Potopul, a sortit pierii poporul meu”. Însă Enlil și-a făcut apariția și, văzând corabia lui Utnapiștim, „fu cuprins de o aprigă mânie și urlă furios către zei, locuitorii cerului: «A scăpat vreunul dintre muritori?! Nici unul nu trebuia să supraviețuiască Potopului!»”. Ninurta, fiul său, și-a dat seama cine era adevăratul salvator al oamenilor: „Care dintre zei poate să uneltească ceva fără știrea lui Ea? Zeul Ea cunoaște toate lucrurile!”. Contactat, Enki i-a reproșat fratelui său nimicirea omenirii prin Diluviu dar nu a recunoscut că a avut vreun amestec în salvarea lor, afirmând că Utnapiștim a aflat singur „tainele zeilor” printr-un vis. Enlil și-a potolit furia, i-a binecuvântat pe Utnapiștim și pe soția lui, la fel ca dumnezeul biblic, și le-a oferit nemurirea, mutându-i în casa zeilor de „la îndepărtata obârșie a râurilor”.
Locul în care a adus Noah / Nabu jertfe zeilor, după ce s-a întors pe Pământ, nu poate fi decât Marea Piramidă, considerată templul lui Yahweh în legenda lui Șelomo. Acest lucru este confirmat până și de Vechiul Testament. Cartea lui Yeșa’yahu susține că „în ziua aceea, va fi un jertfelnic în mijlocul pământului Egiptului și un stâlp de pomenire la hotarul lui, pentru Yahweh. Acesta va fi un semn și o mărturie pentru Yahweh Sabaoth în pământul Egiptului. Când vor striga către Yahweh în strâmtorările lor, atunci el le va trimite un mântuitor și un răzbunător care-i va mântui. Yahweh se va face știut în Egipt și egiptenii vor cunoaște pe Yahweh în ziua aceea” (19:19-21). În Cartea a doua a Cronicilor, Șelomo a făcut în templul lui Yahweh un „jertfelnic de aramă, lung de douăzeci de coți, lat de douăzeci de coți, înalt de zece coți” (4:1), iar Yahweh declara: „mi-am ales locul acesta să fie templu pentru aducerea de jertfe” (7:12).
De ce a adus Nabu aceste ofrande zeilor? Dacă interpretăm povestea mot-a-mot, el nu ar fi sacrificat animalele supraviețuitoare, ținând cont că salvase câte o pereche din fiecare specie. În plus, de ce ar fi avut nevoie zeii de animale arse? Adevărul din spatele poveștii nu este greu de intuit. Întors pe Pământ împreună cu restul supraviețuitorilor umani, Nabu a vrut să-și contacteze zeul. Neavând vreo metodă concretă, cea mai logică a fost aprinderea unui foc în Marea Piramidă. Fumul, care ieșea prin cele patru coridoare înguste ce pornesc din cele două camere principale, putea fi zărit de la mare distanță. Astfel, dacă Veghetorii s-ar fi aflat încă pe Pământ, ar fi pornit în direcția fumului și ar fi găsit supraviețuitorii umani. Nabu plecase prin „poarta cerului” imediat ce a început Potopul, astfel încât nu putea ști nici deznodământul ultimei bătălii dintre Enlil și Marduk și nici dacă Veghetorii au reușit să scape în vreun fel de inundația globală. Însă cei care au observat fumul („au mirosit dulcea lor mireasmă”) au fost Celeștii, zeii din tabăra lui Enlil, printre care se aflau Ninhursag și Ninurta. Aceștia și-au anunțat conducătorul, Enlil aflând cu această ocazie nu doar că au supraviețuit câțiva oameni ci, mult mai important, că Enki, Marduk, Iștar și restul Veghetorilor au reușit să evadeze prin „porți ale cerului”. Atunci „fu cuprins de o aprigă mânie și urlă furios către zei, locuitorii cerului”. Întrând în piramidă pentru a-i binecuvânta pe supraviețuitori („atunci Enlil a intrat în corabie”), zeului nu i-a fost greu să afle destinațiile Veghetorilor după hărțile cerești din interior. Acordarea nemuririi lui Nabu și soției sale, precum și mutarea lor în grădina zeilor, nu reprezintă decât răsplata pentru această prețioasă informație, oferită, ce-i drept, fără intenție.
Înainte de a ataca lumile în care s-au refugiat Veghetorii, Enlil și ai săi trebuiau să dezactiveze „porțile cerului” de la Giza. Nu complet, pentru a le permite Veghetorilor să se întoarcă, ci doar cât să nu mai poată fi activate de pe Pământ. În acest fel, dacă ar fi scăpat câțiva de atac, ar fi rămas blocați în piramidele din Egipt, pe care le-ar fi găsit înconjurate de armata lui Enlil. Epopeea Lugal-e Ud Melam-bi relatează intrarea lui Ninurta în Marea Piramidă, numită „Casa care e ca un munte”, pentru a pregăti capcana. „În locul care răspândește raze” el a inspectat „pietrele” magice. A hotărât destinul fiecăreia în parte, adică dacă va fi luată sau distrusă. Ordinea în care Ninurta a decis „destinul” fiecărei „pietre” este descrisă în tăblițele 10-13 ale poemului. Urcând prin Pasajul Ascendent, fiul lui Enlil a intrat într-o cameră dispusă exact pe linia centrală a piramidei. Emisia ei („o revărsare ce e ca un leu pe care nimeni nu cutează să-l atace”) provenea dintr-o piatră numită Șam („Destin”), care răspândea o radiație roșie, pe care Ninurta „a văzut-o în întuneric”. El a ordonat să fie smulsă din peretele în care era fixată, „spartă în bucăți” și „distrusă fără urmă”. Întorcându-se, Ninurta a ajuns la Marea Galerie, al cărei tavan strălucea în lumini multicolore („cu bolta ca un curcubeu, acolo se sfârșea întunecimea”), spre deosebire de pasajele înguste în care doar „o lumină verde difuză ardea”. Intrând în „camera regelui”, unde „plasa” se întindea pentru a „cuprinde cerul și Pământul”, Ninurta a descoperit piatra Gug („Hotărâtoarea direcției”), probabil dispozitivul de formare a adreselor „porții cerului”. „Atunci, la porunca lui Ninurta, stăpânul sorții, în ziua aceea piatra Gug a fost scoasă din scobitura ei și sfărâmată”, ne spune textul. Pentru a fi sigur că nimeni nu va mai putea activa portalul, Ninurta a distrus și pietrele Su și Kașurra. Apoi, „eroul a pășit spre Piatra Sagkal”. El „și-a adunat toate puterile”, a smuls-o, a tăiat cablurile care o susțineau și „spre pământ a prăvălit-o”. După ce a terminat cu aceste trei „pietre”, Ninurta a hotărât soarta altor 27 de cristale. Unele au fost distruse iar altele au fost transportate în templul său din Nippur, precum și în alte locuri. La urmă, zeul a distrus un obiect numit Piatra Ul. „Fie ca odraslele mamei mele să n-o mai vadă”, a spus el. Ieșind din piramidă, însoțitorii săi l-au lăudat. „Ca Anu ești făcut!”, i-au spus ei. Apoi, „Casa radiantă unde începe măsurătoarea coardelor, casa din țara pe care ai ajuns s-o cunoști, bucură-te că ai intrat în ea”. În final i-au propus să se întoarcă acasă: „În orașul ce-l iubești, în sălașul din Nippur, odihnească-ți-se inima”. Ninurta s-a întors în orașul tatălui său, mândru de capcana pe care tocmai le-o întinsese Veghetorilor.
După cum am văzut, Veghetorii s-au întors din lumile în care s-au refugiat, siliți de atacul lui Enlil. Bineînțeles, fiecare prin poarta prin care a plecat. Primii care au sosit au fost cei conduși de Enki și Iștar, care s-au întors în Marea Piramidă. Nu după mult timp li s-au alăturat Marduk și supușii săi, blocați în cea de-a doua piramidă. Planul lui Enlil a mers ca pe roate, așa că Veghetorii s-au trezit înconjurați, fiind nevoiți să se baricadeze în „porțile cerului” de la Giza. Din fericire pentru noi, lupta care a urmat, „Bătălia Piramidelor”, s-a păstrat în câteva texte antice mesopotamiene.
Într-un text sumerian, numit Inanna și Ebih de celebrul asiriolog și sumerolog Samuel Noah Kramer în volumul Sumerian Mythology: Study of Spiritual and Literary Achievement in the Third Millennium B.C. (1944), se vorbește despre lupta Inannei cu un zeu rău, ascuns în „Munte”, Kramer considerând că povestea aparține ciclului „miturilor despre uciderea de dragoni”. Fragmentele disponibile ale mitului povestesc despre înarmarea zeiței cu un adevărat arsenal pentru atacarea „Muntelui”, pe care îl numea E-Bih („Casa Tristei Chemări”). Arogantă, ea a strigat cât a putut:
„Munte, atât de înalt ești,
Te ridici deasupra tuturor (…)
Atingi cerul cu vârfu-ți (…)
Și totuși am să te distrug.
La pământ am să te dobor (…)
În inima-ți durerea voi aduce”.
Faptul că „Muntele” era în realitate Marea Piramidă din Egipt reiese și dintr-un cilindru sumerian pe care este înfățișată Inanna, pe jumătate goală (ca de obicei), înfruntând un zeu instalat pe trei piramide. Lângă ele se află ankh-ul egiptean, un preot cu tiara egipteană pe cap și șerpi înlănțuiți. Agitându-și armele, Inanna / Ninhursag a proclamat: „În inima Muntelui voi pătrunde (…) În Munte, victoria va fi a mea!”. Acestea fiind spuse, zeița a început atacul:
„N-a încetat să lovească laturile lui E-Bih
Și toate colțurile,
Chiar și mulțimea de pietre înălțate.
Dar înăuntru (…) Marele Șarpe care intrase
Otrava nu înceta să-și scuipe”.
Textul declină identitatea zeului, numindu-l Azag („Locul apei”) sau „Marele Șarpe”, care nu poate fi decât Enki. De asemenea, este identificată și ascunzătoarea sa: „Ekur, ale cărui ziduri înfricoșătoare ajung până la cer”, adică Marea Piramidă. Anu a intervenit pentru a o tempera pe apriga zeiță, sfătuind-o să fie atentă, deoarece zeul ascuns avea la rândul său arme puternice: „izbucnirea lor e cumplită; te vor împiedica să intri”. Dar Inanna / Ninhursag era hotărâtă să nu renunțe mai ales pentru că nu era singură, ci îl avea alături pe fiul său și al lui Enlil, Ninurta. Epopeea Lugal-e Ud Melam-bi, închinată lui Ninurta, reconstituită și redactată de Samuel Geller în Altorientalische texte und Untersuchungen, începe astfel:
„Rege, domnească e gloria zilei tale;
Ninurta, Întâiule, posesor al Puterilor Divine,
Care în chinurile Țării Muntoase înaintat-ai.
Ca potop ce nu poate fi oprit,
Țara dușmană precum în cingătoare strâns ai legat-o.
Întâiule, care în luptă neînfricat intri;
Erou ce-n țara lui Divina Armă Strălucitoare o poartă;
Doamne, Țara Muntoasă ai supus-o ca pe a ta făptură.
Ninurta, fiu regal, al cărui tată putere datu-i-a;
Eroule: de frica ta, cetatea s-a predat (…)
O, viteazule – Marele Șarpe, eroicul zeu,
L-ai scos din toți munții”.
Epopeea descrie o mare bătălie în care Ninurta a atacat orașul inamic cu o serie de proiectile otrăvite, pe care „le-a catapultat în el; otrava, ca sigură, a nimicit orașul”. Supraviețuitorii atacului au fugit în munți (piramide), dar Ninurta „cu arma care zdrobește a aruncat foc asupra munților; zeiasca armă a zeilor, căreia amarnic îi e dintele, a strivit oamenii”. Această armă a lui Ninurta pare a fi una chimică:
„Arma care sfârtecă
A răpit simțurile;
Dintele i-a jupuit.
Sfârtecarea a întins-o peste țară;
Canalele le-a umplut cu sânge,
În țara dușmană câinii ca laptele să-l lingă”.
Azag / Enki însă nu a reacționat. „Dușmanul răsculat, soției și copilului strigatu-lea; contra domnului Ninurta n-a ridicat brațul. Armele din Kur cu țărână fost-au acoperite”, afirmă epopeea.
Un text relatat de Friedrich Hrozny în Mythen von dem Gotte Ninib arată cum, după ce și-a învins dușmanii, Ninurta a plecat să-i atace pe cei care „după zidurile lor s-au retras” în Kur (Marea Piramidă). Apoi a început să se laude:
„Înfricoșătoarea-mi Strălucire ca a lui Anu e de vitează;
Contra ei cine se poate ridica?
Sunt domnul munților înalți,
Al munților ce spre zare piscurile își ridică.
În munți, eu sunt stăpânul”.
Însă dușmanul nu era încă înfrânt. Epopeea Lugal-e Ud Melam-bi observa că „pe scorpionul din Kur Ninurta nu l-a anihilat”. Zeii rebeli erau ascunși în piramidă, unde „meșteșugari înțelepți” au ridicat un zid protector „pe care Strălucirea nu-l putea străpunge”. Aceștia nu puteau fi decât Enki și Marduk. „Dușmanul răsculat, soției și copilului strigatu-lea”, afirmă epopeea. Dacă putem bănui că strigătele către soție erau încercări de a o convinge pe Ninhursag să renunțe la atac, cele către copilul său reprezintă chemarea lui Marduk în ajutor, care se afla în cea de-a doua piramidă. Acesta s-a alăturat tatălui și surorii sale în Marea Piramidă, pe ascuns, la adăpostul întunericului nopții, după cum demonstrează un imn publicat de Josef Bollenrucher în Gebete und Hymnen an Nergal:
„Divinul Nergal,
Domn care noaptea s-a strecurat,
Venit-a la luptă!
Pocnește din bici, armele-i zăngăne (…)
El cel ce-i binevenit, imensă-i e puterea;
Ca un vis în pragul ușii s-a ivit.
Divinule Nergal, tu cel ce ești binevenit,
Alungă dușmanul de la Ekur,
Prinde-l pe Sălbaticul din Nippur!”.
Într-un text compilat de profesorul George Aaron Barton după fragmentele unui cilindru de argilă găsit în templul lui Enlil din Nippur și publicat în Miscelanneous Babylonian texts, este prezentat asediul unei clădiri numite „Formidabila Casă care e ridicată ca o movilă”, adică Marea Piramidă. Nergal / Marduk i-a întărit sistemul defensiv cu diverse cristale, numite „pietre”, asemănătoare celor distruse ori confiscate de Ninurta din piramidă, conform Epopeei Lugal-e Ud Melam-bi:
„Piatra-Apei, Piatra-Bolții,
Piatra-[…] și […]
Domnul Nergal i-a mărit puterea.
Ușa pentru apărare a […]
Spre cer Ochiul și-a înălțat,
Adânc săpat care dă viață […]”.
Și aici Ninurta este conducătorul atacului, însă despre asediați nu ni se spune nimic, deși le putem intui identitatea. La un moment dat, unul dintre zeii cei tineri a fost lovit de Arma Strălucitoare a lui Ninurta. Atunci, un zeu bătrân i-a cerut lui Ninhursag ajutorul:
„În acea vreme, Strălucirea Ucigătoare veni;
Platforma Casei pe domn îl sprijini.
Spre Ninhursag un strigăt răsună:
«[…] arma […] odrasla mea
La moarte e osândită»”.
Cel mai probabil, zeul cel bătrân care i-a cerut ajutorul lui Ninhursag era Enki, odrasla sa rănită fiind Iștar. Ascultând strigătul și văzându-și fiica în pragul morții, Ninhursag s-a hotărât să oprească luptele. A noua tăbliță a textului Lugal-e Ud Melam-bi începe cu cuvintele ei către Ninurta:
„La Casa unde măsurătoarea-cu-coarda începe,
Unde Asar ochii spre cer și-a înălțat,
Mă voi duce.
Coarda o voi tăia,
Spre binele zeilor ce se războiesc”.
Ninurta s-a arătat uimit de decizia mamei sale de „a intra singură în Țara Dușmană”. Pentru că nu a reușit să o convingă să se răzgândească, i-a dat „haine care s-o facă netemătoare”, cel mai probabil o armură. Apropiindu-se de piramidă, Ninhursag i-a vorbit lui Enki: „Strigă la el […] îl imploră”. Degradarea tăbliței nu ne permite descifrarea conversației dintre cei doi însă aflăm efectul ei, Enki acceptând să-i predea piramida:
„Casa cea care e ca o movilă,
Cea pe care ca pe un morman am înălțat-o –
Stăpâna ei poți fi”.
Și astfel găsim o nouă explicație a motivului pentru care egiptenii au considerat-o „Stăpâna Piramidei” iar Ninurta a numit-o Ninhursag, adică „Doamna Muntelui Înalt” – ea era cuceritoarea Marii Piramide. Pentru a se preda, Enki a pus o condiție: capitularea sa să reprezinte finalul conflictului, până la sosirea „timpului care determină destinul”. Ninhursag a promis să-i respecte condiția și s-a întors să discute cu Enlil. Evenimentele care au urmat sunt descrise parțial în epopeea Lugal-e Ud Melam-bi și în alte texte fragmentare. Însă cea mai completă versiune se găsește în Cânt cântarea Mamei Zeilor, un text poetic pentru slava zeiței Ninmah („Marea Doamnă”), adică Ninhursag.
Poemul începe cu un apel la „tovarășii de arme și combatanți”, care sunt îndemnați să asculte. După o scurtă descriere a războiului și a proporțiilor sale globale, sunt prezentate cele două tabere. De o parte se aflau „primii născuți ai lui Ninmah”, adică Enlil și Ninurta, iar în cealaltă tabără Nergal „cel viteaz și falnic” (Marduk) și „zeul celor două case mari” (cele două mari piramide de la Giza), adică Enki. Susținând că acționa cu aprobarea împăratului Anu, Nihursag i-a prezentat lui Enlil propunerea de capitulare a Veghetorilor, în timp ce Ninurta se afla pe câmpul de luptă. La început, Enlil era neînduplecat:
„Înfățișându-se acolo, în fața mamei,
Adad astfel grăit-a:
«Așteptăm victoria.
Forțele dușmane sunt învinse.
Cutremurării pământului nu i-au rezistat»”.
Convins până la urmă să se răzgândească, Enlil i-a spus:
„Ridică-te și du-te – vorbește cu dușmanul.
Cheamă-l la sfat
Pentru ca atacul să fie oprit”.
Apoi s-a adresat Consiliului Zeilor:
„Enlil deschise gura;
În adunarea zeilor spuse:
«Dacă Anu la munte zeii i-a adunat,
Războiul să-l descurajeze, pacea s-o aducă,
Și a trimis-o pe Mama Zeilor
Să se consulte cu mine,
Fie ca Mama Zeilor să fie mesager»”.
Întorcându-se spre ea, a continuat:
„Du-te, liniștește-mi fratele!
Ridică asupra lui o mână întru viață;
Din ușa lui zăvorâtă să iasă!”.
Făcând cum i s-a cerut, Ninhursag „a plecat pe fratele lui să-l aducă, și-a spus rugile în fața zeului”. Pe Enki l-a asigurat că este în siguranță, îndemnându-l cu tandrețe: „vino, să te conduc”. Ascultător, el a urmat-o, alături de ceilalți apărători ai piramidei.
Descrierea procesului lui Enki se întâlnește într-un text fragmentar publicat de Secția Babiloniană a Universității din Pennsylvania. Relatarea începe cu momentul în care zeii au înconjurat piramida, iar unul dintre ei i se adresează celui închis „în îngrăditura lui”. Acest purtător de cuvânt, identificat cu Ninhursag în Cânt cântarea Mamei Zeilor, „pe cel ce era rău l-a implorat”. Nici din acest text nu putem afla discuția lor, însă se pare că Enki a fost mișcat de mesaj: „în pofida furiei din inimă, lacrimi limpezi i s-au ivit din ochi”. A acceptat să iasă pentru a merge la judecată, procesul având loc într-un templu de pe malul apei:
„În locul venerației, lângă râu,
Cu el cel acuzat pășit-a.
Cu-adevărat dușmanii au despărțit.
Dreptatea s-a înfăptuit”.
Enki a fost găsit vinovat și condamnat. Pentru a i se stabili pedeapsa, Ninhursag a venit cu o soluție:
„În această zi, Doamna însăși,
Ce adevărul îl grăiește,
Acuzatoarea lui Azag, marea prințesă,
Cumplită judecată a rostit”.
Deși crudă, soluția oferită de ea era simplă:
„Într-un mare înveliș ce e pecetluit,
Cu nimeni care să-i ofere de mâncare;
Singur să sufere;
Apa de băut să-i fie oprită”.
Judecătorii au acceptat propunerea zeiței: „Stăpână ești (…) Soarta o hotărăști: așa să fie!”. Apoi „zeii au dat apoi porunca în cer și pe Pământ”, pentru a înștiința ambelor tabere sentința care sfârșea cruntul și îndelungatul război.
Însă nu toți Veghetorii au părăsit Marea Piramidă odată cu Enki, unul singur alegând să nu se predea: Marduk. Prin urmare, Enlil a hotărât să-l închidă de viu, sigilându-i piramida. În Marea Piramidă sunt și astăzi masive blocuri-capcană din granit, cu care au fost sigilate coridorul ascendent și „camera regelui”. Încarcerarea și eliberarea ulterioară a lui Marduk au fost echivalate de adepții săi de mai târziu cu moartea și învierea sa. Ca exemplu, în mitologia canaaneenilor, Baal Zephon a fost ucis de zeul Mot, înmormântat în muntele său și apoi readus la viață de Anat, iubita sa soră. Pentru greci, Zeus l-a închis pe Typhon în muntele Etna. În Uber Jornandes und die Geten din 1846, Jakob Grimm amintea de zeul scandinav Freyr care, murind, a fost așezat într-o „movilă” cu uși și ferestre, păstrat acolo timp de trei ani și considerat de popor ca fiind încă viu. Iar Vechiul Testament sugerează că Marea Piramidă ar putea fi considerată un mormânt al lui Yahweh, Șelomo chemându-și zeul în marele său templu astfel: „și acum, Yahweh Elohim, scoală-te și vino la locul de odihnă al tău” (Cartea a doua a Cronicilor 6:41). Astfel înțelegem și de ce piramida a fost considerată templul lui Yahweh, evreii aflându-se în mod constant în apropierea ei. Relatarea încarcerării lui Marduk s-a păstrat pe tăblițe de argilă descoperite în ruinele orașelor asiriene Ninive și Așur, expuse la Muzeul din Berlin. Textul din Așur sugerează că servise ca scenariu pentru un mister teatral jucat în Babilon de Anul Nou, care punea în scenă suferința zeului. Din păcate nu s-a descoperit încă nici varianta babiloniană originală, nici textul sumerian pe care se baza scenariul. Când Stephen Landon a inclus acest text în volumul său din 1923 despre misterele mesopotamiene de Anul Nou, l-a intitulat Moartea și învierea lui Bel-Marduk.
Misterul teatral începe cu prezentarea personajelor, primul fiind „zeul Bel, care a fost întemnițat în Munte”. Urmează un mesager care îi aducea vestea lui Nabu, fiul lui Marduk. Șocat, acesta pornește cu carul său spre „Munte”, scenariul explicând că „aceea e casa de la marginea Muntelui, unde îl interoghează”. Paznicii au fost anunțați că zeul agitat este nimeni altul decât „Nabu care din Borsippa sosește; este cel ce vine să se intereseze de binele tatălui său care este închis”. În scenă apar și alți actori; „ei sunt oamenii care pe străzi grabnic trec; îl caută pe Bel, întrebând «Unde e ținut Bel captiv?»”. Textul mai afirmă că „după ce Bel a intrat în munte, orașul s-a umplut de tumult” și chiar „din cauza lui au izbucnit lupte interne”. Își face intrarea și Sarpanit, soția lui Marduk. Este întâmpinată de un mesager „care plânge în față-i, spunând «Pe Munte l-au dus»”, apoi îi arată hainele zeului: „Acestea sunt straiele lui, pe care i le-au luat”, în locul lor „cu un veșmânt de osândă a fost gătit”. În acel moment, spectatorilor li se arăta o cârpă, spunându-li-se: „Aceasta înseamnă: în sicriu se află”. Sarpanit se duce la „Munte”, unde găsește o mulțime de oameni care jelesc:
„Aceștia sunt cei care lamentează
După ce zeii l-au ferecat,
Despărțindu-l de cei vii.
În Casa Captivității,
Departe de soare și lumină,
L-au aruncat în temniță”.
Marduk este declarat mort, însă Sarpanit face apel la marii zei: „Dați-i viață lui Bel”. Alături de ea apar preoți, mesageri și un cititor în stele, care recită rugăciuni. „Readuceți-l pe Bel la viață”, imploră ei. Deodată, actorul care juca rolul lui Marduk spune: „Nu am păcătuit! Nu voi fi zdrobit!”. El anunță că a avut parte de recurs în urma căruia a fost achitat. În acest caz, cine era adevăratul vinovat?
Atenția publicului este îndreptată către un stâlp; „este stâlpul ușii lui Sarpanit din Babilon”. Spectatorii sunt anunțați că zeul vinovat a fost prins și chiar îi zăresc capul prin ușa deschisă; „acela e capul răufăcătorului, pe care îl vor lovi și ucide”. Nabu „revine din Borsippa; sosește și stă în fața răufăcătorului, privindu-l”. Nu ni se divulgă identitatea vinovatului, însă Nabu susține că l-a văzut în compania lui Marduk. „Acesta e păcătosul”, spune el. Preoții îl înșfacă pe răufăcător și îl ucid. „Cel al căruia a fost păcatul” este pus într-un coșciug. Astfel, aflăm că Nabu este cel care i-a convins pe judecători de nevinovăția lui Marduk. „Răufăcătorul” văzut în compania lui Marduk, care a fost arestat și „ucis”, nu poate fi decât Enki, așa cum relevă textul Cânt cântarea Mamei Zeilor. Ce a putut declara Nabu încât Marduk să fie eliberat iar Enki pedepsit? Un singur lucru ar fi putut schimba lucrurile: mărturisirea că nu Marduk a fost liderul Veghetorilor în cel de-al doilea război al zeilor, așa cum se credea, ci Enki, adevăratul conducător din umbră.
În continuarea misterului teatral, Sarpanit reapare, spălându-se pe mâini cu apă pură, „pe care o aduc după ce răufăcătorul a fost luat”. În „toate locurile sacre ale lui Bel” se aprind făclii. Se face apel la zeul suprem iar supremația lui Ninurta este proclamată, probabil pentru a alunga temerile că Marduk, odată eliberat, ar putea încerca din nou să preia conducerea planetei. Gula, soția lui Ninurta, îi trimite lui Sarpanit haine noi și sandale pentru Marduk. Este adus și carul zeului. Sarpanit însă este nedumerită: „cum îi pot da drumul celui care nu mai poate ieși?”. Mesagerul divin Nusku o lămurește, explicându-i că Marduk va trece prin Sabad („Deschiderea dăltuită de sus”), care este
„O ușă-puț pe care zeii o vor sfredeli;
Vârtejurile ei o vor ridica,
În sălașul lui vor intra din nou (…)
La vârtejurile scobiturii, în interior,
O ușă prin răsucire vor sfredeli;
Apropiindu-se, prin mijlocul ei vor pătrunde”.
În anul 820, când oamenii califului al-Ma’mun au intrat în Marea Piramidă, au săpat un tunel fără nicio direcție. Abia după ce au auzit o piatră căzând undeva în interior au îndreptat tunelul spre direcția sunetului, ajungând astfel la Pasajul Descendent. Piatra care căzuse le-a dezvăluit dopul de granit, care ascundea gura Pasajului Ascendent. Oamenii califului și-au croit drum prin piatra de var din jurul lor, descoperind Pasajul Ascendent și zonele superioare ale piramidei. Eliberând pasajul de resturi de calcar, care alunecaseră până la locurile de granit, arabii au ajuns la intersecția cu Marea Galerie și un Pasaj Orizontal, la capătul căruia se afla încăperea care a fost numită ulterior „camera reginei”. Deoarece camera era goală, s-au întors prin Pasajul Orizontal până la intersecția pasajelor. Au intrat în Marea Galerie, care era acoperită de un praf alb, au trecut prin Antecameră și au ajuns în încăperea numită mai târziu „camera regelui”. În aceeași intersecție, arabii au găsit un puț vertical, despre care au presupus că este o fântână. Coborând aproximativ 70 de metri prin puț, ei au ajuns într-o săliță de doi metri, care făcea legătura cu Pasajul Descendent. Deschizătura dintre această săliță și Pasajul Descendent era blocată și acoperită, oamenii califului fiind cei care au spart-o. Deși s-a demonstrat că Puțul Fântânii a fost săpat de jos în sus, nimeni nu a reușit să ofere o explicație plauzibilă în legătură cu scopul lui.
Misterul teatral Moartea și învierea lui Bel-Marduk susține că fiul lui Enki a fost eliberat din Marea Piramidă. Pentru a obține accesul către camerele și galeriile superioare era necesar ca salvatorii să sape un tunel. Acesta este așa-numitul „Puț al Fântânii”, despre rolul căruia nimeni nu a reușit să ofere o explicație plauzibilă. Misterul teatral explică foarte clar modalitatea de salvare a lui Marduk, printr-o „ușă-puț pe care zeii o vor sfredeli; vârtejurile ei o vor ridica, în sălașul lui vor intra din nou”. Urcând prin acest „puț”, salvatorii erau nevoiți să îndepărteze piatra de rampă în formă de ic, care însă nu putea fi mișcată din loc. În locul ei se găsește o gaură, cei care au studiat-o folosind cuvintele „explozie” și „spulberare” pentru a o descrie. „Spărtura avea înfățișarea unei explozii sub efectul unei forțe zdrobitoare dinăuntru”, scria Adam Rutherford în Pyramidology. Fragmentele blocului de calcar au alunecat în josul Pasajului Ascendent, până la dopurile de granit, acolo unde au fost descoperite de oamenii lui al-Ma’mun. De asemenea, explozia a acoperit Marea Galerie cu praful alb și fin pe care arabii l-au descoperit pe pardoseală, acesta fiind dovada clară a unei explozii. Salvatorii l-au scos pe Marduk prin acest drum, acoperind apoi din nou intrarea din Pasajul Descendent, așa cum a fost găsită de oamenii lui al-Ma’mun. După ce a fost eliberat, Marduk a fost trimis în exil, așa cum se plânge chiar el într-un text, unde susține că a fost exilat timp de 24 de ani în țara Hatti. Și astfel s-a așezat în sfârșit pacea pe Pământ, după zeci de milenii de lupte, suferință și distrugere. Însă orice lucru bun se sfârșește la un moment dat…
Cartea „Secretele zeilor” de Claudiu-Gilian Chircu, în format pdf, poate fi achiziționată de aici: https://gumroad.com/l/secretelezeilor.